Pasākuma "EKF Process. Retrospekcija. Austriešu avangards" organizators: Biedrība "Baltic Analog Lab"
Retrospekcija. Austriešu avangards
Filmu programma / lekcija
Kurators: Jānis Putniņš
Parasti eksperimentālā kino klasikas seansos tiek izrādīti darbi, kas tapuši aiz okeāna. Šoreiz izņēmums – virkne nozīmīgu filmu, kas 1960. un 1970. gados tika radīti tepat Eiropā, Austrijā. Tiesa gan, nav noliedzama zināma saikne starp amerikāņu eksperimentālo kino un šajā programmā pārstāvētajiem austriešu filmdariem – galu galā Peters Kubelka bija tuvs leģendārā Jona Meka draugs un bieži ar savām filmām viesojās Ņujorkā, bet Kurts Krens mūža nogalē vairāk nekā divdesmit gadus pavadīja ASV. Tomēr, lai arī saistība ar amerikāņu radikālā kino modernisma izpausmēm neapšaubāmi pastāv, austriešu eksperimentālā kino veidotāju darbiem piemīt savdabība un oriģinalitāte, kas sakņojas gan pēckara Austrijas vēsturē, gan ciešajā saiknē ar tādu ekstrēmu 20. gadsimta mākslas parādību kā Vīnes akcionisms.
Šajā programmā iekļauti četru filmu veidotāju seši darbi, kas veidoti atšķirīgā stilistikā, izmantojot bagātu eksperimentālajam kino raksturīgu izteiksmes līdzekļu klāstu – no asprātīgas rotaļas ar kino elementiem Kubelkas neparastajā dokumentālajā filmā “Unsere Afrikareise” līdz strukturālā kino paraugdemonstrējumiem Krena meistardarbos “3/60 Bäume im Herbst” un “ 7/64 Leda und der Schwan”. Šī pieeju dažādība kinomākslai visuzskatāmāk atklājas divās ļoti atšķirīgās Vīnes akcionista Oto Mīla performanču dokumentācijās, kur Šmita poētiskā fiksācija (“Bodybuilding”) asi kontrastē ar Krena pēc metriskā kino principiem konstruēto fragmentāciju ( “7/64 Leda und der Schwan”). Lai arī Vīnes akcionistu ietekme saskatāma arī Eksportas darbā “Remote... Remote...”, tas radikāli atšķiras no tiem ar savu izteikti sievišķo skatījumu un lielā mērā iezīmē eksperimentālā kino paradigmas maiņu.
Šajā programmā iekļauti četru filmu veidotāju seši darbi, kas veidoti atšķirīgā stilistikā, izmantojot bagātu eksperimentālajam kino raksturīgu izteiksmes līdzekļu klāstu – no asprātīgas rotaļas ar kino elementiem Kubelkas neparastajā dokumentālajā filmā “Unsere Afrikareise” līdz strukturālā kino paraugdemonstrējumiem Krena meistardarbos “3/60 Bäume im Herbst” un “ 7/64 Leda und der Schwan”. Šī pieeju dažādība kinomākslai visuzskatāmāk atklājas divās ļoti atšķirīgās Vīnes akcionista Oto Mīla performanču dokumentācijās, kur Šmita poētiskā fiksācija (“Bodybuilding”) asi kontrastē ar Krena pēc metriskā kino principiem konstruēto fragmentāciju ( “7/64 Leda und der Schwan”). Lai arī Vīnes akcionistu ietekme saskatāma arī Eksportas darbā “Remote... Remote...”, tas radikāli atšķiras no tiem ar savu izteikti sievišķo skatījumu un lielā mērā iezīmē eksperimentālā kino paradigmas maiņu.
1. Unsere Afrikareise/ Mūsu Āfrikas ceļojums // Peter Kubelka
Austrija / 1966 / krāsu / optiskā skaņa / 13’ / 16mm >> 16mm
Austrija / 1966 / krāsu / optiskā skaņa / 13’ / 16mm >> 16mm
2. 3/60 Bäume im Herbst / 3/60 Koki rudenī // Kurt Kren
Austrija / 1960 / m/b / optiskā skaņa / 5’ / 16mm >> 16mm
Austrija / 1960 / m/b / optiskā skaņa / 5’ / 16mm >> 16mm
3. 7/64 Leda und der Schwan / 7/64 Leda un gulbis // Kurt Kren
Austrija / 1964 / krāsu / bez skaņas / 3’ / 16mm >> 16mm
Austrija / 1964 / krāsu / bez skaņas / 3’ / 16mm >> 16mm
4. P.R.A.T.E.R. // Ernst Schmidt Jr.
Austrija / 1963-1966 / m/b / optiskā skaņa / 21’ / 16mm >> 16mm
Austrija / 1963-1966 / m/b / optiskā skaņa / 21’ / 16mm >> 16mm
5. Bodybuilding // Ernst Schmidt Jr.
Austrija / 1965 / krāsu / bez skaņas / 9’ / 16mm >> 16mm
Austrija / 1965 / krāsu / bez skaņas / 9’ / 16mm >> 16mm
6. Remote... Remote… // VALIE EXPORT
Austrija / 1973 / krāsu / optiskā skaņa / 10’ / 16mm >> 16mm
Austrija / 1973 / krāsu / optiskā skaņa / 10’ / 16mm >> 16mm
7. Unsere Afrikareise / Mūsu Āfrikas ceļojums // Peter Kubelka
Austrija / 1966 / krāsu / optiskā skaņa / 13’ / 16mm >> 16mm
Austrija / 1966 / krāsu / optiskā skaņa / 13’ / 16mm >> 16mm
______
Ceturtais eksperimentālā kino festivāls „Process” šogad notiks Rīgā no 18. līdz 22. augustam piedāvājot daudzveidīgu starptautisku programmu ar filmu skatēm, performancēm, sarunām un citiem notikumiem. Festivāls ir veltīts analogajam eksperimentālajam kino visās tā personiskajās un neparedzamajās formās.
Vairāk: processfest.lv
Festivālu organizē Baltic Analog Lab, atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds un Rīgas dome.
Pasākumā aizliegts ienest/ievest: