Aicinam uz Zandas Rubenes (LU pofesore) lekciju par Z paaudzi (paaudze, kas dzimusi no 2000. līdz 2015. gadam), tās pārstāvju vajadzībām un sociālajiem paradumiem un komunikācijas īpatnībām, kas audzināšanas procesā gan vecākiem, gan pedagogiem bieži liek sastapties drīzāk ar jautājumiem, kā atbildēm.
Pēdējās divās dekādēs Eiropā un arī ārpus tās robežām ir izaugusi paaudze, kam dzīve mediju vidē un digitālo tehnoloģiju izmantošana ikdienā, ir kļuvusi par normu. Šīs paaudzes pārstāvji ar tehnoloģijām darbojas gan mājās savai izklaidei, gan izmanto tās mācībām skolā, turklāt vēlētos tehnoloģiju integrēšanu izglītības jomā piedzīvot arvien biežāk un plašāk.
Digitālās tehnoloģijas ir izmainījušas bērnu dzīves Rietumu kultūrā tādā tempā un veidā, kādu neviens – ne tehnoloģiju ražotāji, ne skolotāji un vecāki, ne sociālo procesu pētnieki – nebija paredzējuši. Internets jeb globālais tīmeklis mūsdienās ir veicinājis ne tikai nebijušus demokratizācijas un decentralizācijas procesus, tas līdz nepazīšanai ir transformējis starppersonu komunikāciju un īpaši audzināšanu. Pēdējo gadu sociālo zinātņu pētījumi liecina, ka Eiropā par interneta lietotājiem pēdējos gados ir kļuvuši bērni, kuri ir jaunāki par pieciem gadiem, un viņu vecākiem gluži vienkārši trūkst pieredzes un pedagoģisku instrumentu, lai digitālās paaudzes bērnus audzinātu.
Šis lekcija būs mēģinājums rast dažas atbildes uz jautājumiem:
Kas un kādi viņi ir – mūsdienu bērni? Kādas ir šīs paaudzes pārstāvju specifiskās iezīmes un kā viņi vēlas sadarboties ar citām paaudzēm? Kā mums – vecāko paaudžu pārstāvjiem – audzināt tā saucamās Z paaudzes pārstāvjus.
Par lektori
Zanda Rubene (Dr. paed., Mg. phil.) ir LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes profesore. Studējusi filosofiju un pedagoģiju Latvijas Universitātē. Stažējusies Leipcigas, Tībingenas un Hamburgas universitātēs Vācijā. Lasa studiju kursus filozofijā, ētikā, izglītības filozofijā, kritiskajā domāšanā, medijpedagoģijā. Digitālās bērnības izpēte ir viena no viņas pētnieciskajām interesēm.