GREGORIJS KRŪDSONS: ĪSĀS TIKŠANĀS
Gregory Crewdson: Brief Encounters
Rež. Bens Šapiro (Ben Shapiro)
ASV
2012 / 1h 18 min
Dokumentāla
Bena Šapiro (Ben Shapiro) filma "Gregorijs Krūdsons: Īsas tikšanās" (Gregory Crewdson: Brief Encounters, 2012) ir dokumentalizācija pasaulē zināmā foto mākslinieka Gregorija Krūdsona (Gregory Crewdson) gandrīz desmitgadi ilgušajam un sarežģītajam radošajam procesam, strādājot pie vērienīgā foto projekta "Zem rozēm" (Beneath the Roses). Krūdsons ar kinematogrāfisku pieeju un teātra tradīcijās balstītu scenogrāfiju radījis vienus no iespaidīgākajiem attēliem fotogrāfijas medija vēsturē. Maģiskas realitātes ainas un stāstus, kuros mistērija un brīnumi mijas ar visikdienišķākajām banalitātēm. Taču aiz ironijas un maģiskās atmosfēras slēpjas kritisks komentārs par šodienas ASV sabiedrību.
Filma, uzņemta desmit gadu garumā, ar bezprecedenta piekļuvi mākslinieciskajam procesam, arī pati iemieso Krūdsona radīto stāstu suģestējošo un maģisko atmosfēru.
NĀKOTNĒ VIŅI ĒDA NO VISSMALKĀKĀ PORCELĀNA
In the Future They Ate from the Finest Porcelain
Rež. Larisa Sansūra un Sērens Linds
Palestīna / Dānija / UK / Katara
2015 / 29 min
Video eseja
Starptautisku ievērību guvušās Londonā rezidējošās palestīniešu mākslinieces Larisas Sansūras (Larissa Sansour) un dāņu rakstnieka, vizuālā mākslinieka Sērena Linda (Søren Lind) sadarbībā tapušajā īsfilmā - video esejā "Nākotnē viņi ēda no vissmalkākā porcelāna" (In the Future They Ate from the Finest Porcelain, 2015) organiski mijoties zinātniskajai fantastikai, arheoloģijai un politikai, pētīta mīta loma vēsturē, faktu un nacionālās identitātes konstruēšanā. Stāsta centrā ir naratīva pretošanās grupa, kura tuvojošās apokalipses gaidās pazemē veido mākslīgas porcelāna glabātuves, ar mērķi nākotnes arheologiem radīt ilūziju par civilizāciju, kura patiesībā nekad nav eksistējusi. Viņu mērķis ar šī mīta radīšanu ir ietekmēt vēsturi, lai nākotnē iegūtu argumentus tiesībām uz savām reiz zudušajām zemēm.
Filma ir trešā no Sasūras zinātniskās fantastikas filmu triloģijas, kurā autore turpina risināt sev centrālo jautājumu par patiesības un fikcijas attiecībām Vidējo Austrumu sociālpolitisko satricinājumu kontekstā.