Process Expanded
Performances
Kuratore: Ieva Balode
Programmā skatāmi mūsdienu paplašinātā kino darbi, kuru autorus interesē kino projekcija kā dzīva, telpiska un audiovizuāla pieredze, rosinot skatītājus paplašināt izpratni par filmu veidošanu, rādīšanu un skatīšanos. Šīgada festivāla performances katra savā veidā arī ļauj paplašināt ideju par pasaules galu, aicinot mūs domāt par laiku, dzīvi, nāvi un citādību.
External Shudders. Studies of a New Insect Cinema / Ārējie drebuļi. Jauna kukaiņu kino studijas
35mm diapozitīvi, ārējie slēdži, rotējošs ekrāns, skaņa, ~ 40 min.
"Mēs prezentējam savus mēģinājumus izveidot jaunu kukaiņu kino, kas balstīts pirmā kukaiņu kino radītājas Dagmāras Krālas attīstītajā gara anarhijas teorijā.
(Lūdzu, ņemiet vērā, ka šis kino nav paredzēts cilvēciskiem subjektiem. Šī prezentācija ir iecerēta vienīgi kā ilustrācija. Jebkuri pieredzējuma efekti ir strikti otršķirīgi.)"
Ojoboca
Anja Dornīdena (Anja Dornieden) un Huans Dāvids Gonzaless Monrojs (Juan David González Monroy) ir Berlīnē bāzēti filmdari, kas strādā kopā zem pseidonīma Ojoboca. Kopīgi viņi praktizē “orrorismu” - simulētu iekšējās un ārējās transformācijas metodi. Savas filmas un performances viņi prezentējuši dažādās vietās un festivālos visā pasaulē, tostarp Veksnera Mākslu centrā, Leipzigas Mākslas asociācijā, Austrijas Kino muzejā, Antoloģijas filmu arhīvā, Minhenes Mākslas asociācijā, Ulensas Laikmentīgās mākslas centrā, Roterdamas Starptautiskajā filmu festivālā, Berlinālē, Ņujorkas filmu festivālā, Visions du Réel, Anārboras filmu festivālā, Edinburgas Starptautiskajā filmu festivālā un citur. Kopš 2010. gada viņi ir mākslinieku vadītās laboratorijas LaborBerlin dalībnieki.
Ebb and Flow / Paisums un bēgums
4 x 16mm projektori, skaņa, 30 min.
Performanci iedvesmojusi “Jidzjin” jeb “Pārmaiņu grāmatas” 42. nodaļa “Ji” (Yi - pieaugums). Ličuna un Roberts izmanto 16mm filmu projektorus un analogi ģenerētas viļņu formas, lai radītu iekļaujošu, transā ievedošu ceļojumu. Slāņojot, konstruējot un dekonstruējot vizuālas un audiālas tekstūras, viņi tiecas pēc maņas transcendējošas pieredzes, kurā skatītājs vairs apzināti neskatās un neklausās. Tikai ir. “Beigas” bieži vien ir biedējošas, bet arī bezgalīgu iespēju pielādētas.
Ličuna Cenga (Lichun Tseng) ir Nīderlandē dzīvojoša taivāniešu māksliniece. Savos darbos viņu interesē dzīves vitālo dimensiju pieredzes meklējumi, to absorbējot, tajā piedaloties un aptverot tās kopumu. Būtiski mentāli dzinuļi šajā ceļā ir izpēte un reflektīva kontemplācija. Savus pētījumus un praksi viņa pēdējos gados realizē galvenokārt caur 16mm kino, instalācijām un performancēm. Viņa ir mākslinieku vadītās kino laboratorijas Filmwerkplaats Rotterdam dalībniece.
Roberts Kross (Robert Kroos) ir Roterdamā dzīvojošs mūziķis, skaņas dizaineris un ierakstu operators, kurš pēta mūziku un skaņu visās tās manifestācijās. Savas prasmes vislabprātāk viņš izmanto, lai papildinātu kino, animāciju un instalācijas. Pēdējā laikā viņa galvenās intereses ir sine-viļņi, skaņas tuvuma fenomens, binaurālie ieraksti un smadzeņu viļņi.
Taran / Tarāns
David Šmitmajer, Jiří Rouš, František Týmal
4 x slaidu projektori, analogie sintezatori
Pasaulē pirmais gaisa tarāns – cīņas manevrs, kurā pilots mērķtiecīgi vada savu lidaparātu uz ienaidnieka lidmašīnu ar nolūku iznīcināt – notika 1914. gada 8. septembrī, debesīs virs Žovkvas pilsētas Ukrainā. Krievu aeronautiskās akrobātikas pionieris Pjotrs Ņesterovs aizslaucīja no debesīm Františeka Malinas vadīto Austrijas lidmašīnu, pats aiziedams bojā. Malina kļuva par pirmo gaisa cīņā nogalināto čehu aviatoru. Izmantojot eksperimentālas dzīvās animācijas tehnikas, performance rekonstruē šo incidentu, vienlaikus izgaismojot aviācijas transformāciju nāvējošā ierocī, kas izmainīja karadarbības formu.
Dāvids Šmitmajers (David Šmitmajer) studējis reklāmas fotogrāfiju Tomasa Bata universitātes bakalaura programmā un maģistra programmā FAMU Audiovizuālo studiju centrā Prāgā. Viņa profesija ir arhīva magnētisko audio lenšu digitalizācija un saglabāšana, kā arī audio kasešu lenšu izgatavošana kompānijā Headless Duplicated Tapes. Savā mākslinieciskajā darbībā viņš pievēršas performatīvai skaņas improvizācijai un audiovizuālu elektromehānisku objektu un instalāciju izveidei.
Jirži Rušs (Jiří Rouš) studē maģistra programmā FAMU Audiovizuālo studiju centrā Prāgā. Viņa mākslinieciskā darbība aptver improvizētas skaņas performances, dzīvo programmēšanu vai dizainu un virtuālu un/vai fizisku elektromehānisku sistēmu un ierīču konstruēšanu.
Fantišeks Timals (František Týmal) absolvējis FAMU Audiovizuālo studiju centru, dzīvo un strādā Prāgā. Viņa mākslinieciskās prakses centrā ir eksperimentālais kino, tradicionālās kino tehnoloģijas un izzuduši mediji. Līdzās tradicionālai filmu rādīšanai viņš pēta analogās filmas izmantošanas iespējas scenogrāfijā, audiovizuālajā performancē un galerijas instalācijās. Kā kino lektors viņš sadarbojas ar FAMU un Nacionālo Filmu arhīvu, kur viņš nodod tālāk zināšanas par fotoķīmiskās filmas attīstīšanas un projekcijas metodēm.
Trīs autoru komanda jau astoņus gadus pēta cilvēka redzes un dzirdes iespēju robežas. VIņu dzīvās performances apvieno kino projekciju ar analogo sintezēšanu un skaņas pārstrukturēšanu. “Tarāns” ir viņu trešais kopīgais darbs pēc “Gulbju tuksneša” un “Boghora medībām”.
______